Turks.nl

RvJ: NRC loog over Selçuk Öztürk

CC/Flickr/Roel Wijnants

De Raad van Journalistiek heeft uitspraak gedaan in de zaak van het Turks-Nederlandse kamerlid Selçuk Öztürk tegen de krant NRC. Dat laat DENK weten in een persbericht.

De Raad oordeelde dat NRC en Joep Dohmen, met de koppen en onderkoppen bij berichtgevingen over Öztürk, onjuist en onzorgvuldig hebben gehandeld.

Selçuk Öztürk: “Ik ben blij dat er een uitspraak ligt waaruit blijkt dat Joep Dohmen onzorgvuldig handelde. We kunnen als samenleving niet accepteren dat er geprobeerd wordt om gekozen volksvertegenwoordigers monddood te maken met valse krantenkoppen en onjuiste berichtgeving.”

De Raad concludeert verder dat Dohmen publiceerde met de op dat moment bij hem bekende feiten. Hierdoor heeft Dohmen geen juist en waarheidsgetrouw beeld kunnen weergeven omdat zijn informatie, ten tijde van de publicatie, onvolledig was. Ook geeft de Raad aan dat ten onrechte als feit is gepresenteerd dat er een integriteitsonderzoek naar Öztürk werd verricht. Dit was zeker niet het geval. Hiermee overtraden NRC en Joep Dohmen ook hun eigen NRC code.

De Raad heeft in haar conclusie ook in aanmerking genomen dat het hier gaat om berichtgeving over iemand op een hoge positie als Öztürk. Ten aanzien van een (onder)kop moet dan ook extra zorgvuldigheid worden betracht. De kop is immers mede bepalend voor de wijze waarop andere media het nieuws oppakken.

Selçuk Öztürk: “NRC zal de conclusie van de Raad publiceren. Echter waren er meerdere media-instellingen die deze onzorgvuldige koppen klakkeloos overnamen. Ik roep die media dan ook op om dit onjuiste handelen op enige wijze recht te zetten.”

In juni 2016 berichtte Joep Dohmen dat twee zorginstellingen Öztürk ervan zouden verdenken laakbaar te hebben gehandeld bij zakelijke transacties. Sinds deze publicatie heeft Öztürk meerdere keren aangegeven dat de koppen en onderkoppen van de berichtgevingen onwaar, tendentieus en suggestief waren.

Met uitkomsten van de resultaten van het onderzoek van het onafhankelijke forensisch accountantsbureau Integis was door middel van objectief onderzoek ook al gebleken dat Öztürk inzake zijn transactie met Daelzicht uit 2011 géén blaam trof.

Ook staatssecretaris van Rijn gaf in antwoord op Kamervragen aan dat er geen fouten waren gemaakt door de toezichthouder in de procedure rond de vastgoeddeal tussen Daelzicht en Öztürk.

Verder bleek de berichtgeving in het NRC over de transactie van het bedrijf van Öztürk met zorginstelling Reinaerde onwaar en tendentieus te zijn. Afgelopen jaar gaf de zorginstelling aan geen misstanden te hebben gezien in de samenwerking. Na intern onderzoek liet Reinaerde weten dat het ‘niet in de rede lag om verder actie te ondernemen’ en dat de ‘kous af was’.

Politiek leider DENK, Tunahan Kuzu: “Het is zeer verwerpelijk dat een politicus die zijn nek uitsteekt en verantwoordelijkheid neemt op zo’n manier onterecht wordt beschadigd. Daarom zijn wij tevreden dat het NRC en Joep Dohmen door de Raad voor de Journalistiek stevig op de vingers zijn getikt.”

Turks.nl Redactie

Volg Turks.nl