Woede in Turkije om naam wodkamerk in Nederland

Turks.nl Redactie

In Turkije is ophef ontstaan om de naam van een wodkamerk in Nederland. Het merk heet Rumi, vernoemd naar de legendarische islamitische geleerde Mevlana Rumi. Op het logo is een dansende derwisj te zien.

Het wodkamerk was onderwerp van de bekende historicus Murat Bardakçı in zijn column. Volgens de historicus zijn er 1001 flessen gemaakt en enkele weken geleden op de markt gebracht. Ze worden verkocht voor €29,95 per fles.

Rumi is een zeer belangrijk figuur in Iran en Turkije. Rumi komt uit Iran en heeft daar voor het eerste deel van zijn leven gewoond, terwijl hij later verhuisde naar Konya in Turkije en daar tot zijn dood bleef. Hij wordt doorgaans Mevlana (leider) genoemd.

Bardakçı vindt dat de échte fout ligt bij Turken zelf. Volgens hem hebben Turken Mevlana gecommercialiseerd. Er zijn talloze eettenten, hamams en reisagentschappen die zijn naam dragen. Daarnaast worden dansende derwisjen ingezet op feesten als show, terwijl een dansende derwisj een religieuze traditie is.

Naar aanleiding van de column van de bekende historicus uitten veel Turken hun onvrede op social media.

Ook de Turks-Nederlandse journaliste Iffet Subaşı uitte kritiek op het wodkamerk. “Dit is echt ridicuul. Weet het bedrijf die dit gelanceerd heeft überhaupt wel waar Rumi en draaiende derwisjen voor staan?”, schrijft ze op Twitter.