Supermarkten lopen miljoenen mis door negeren allochtonen

Supermarkten negeren de behoefte van allochtone klanten. Hierdoor lopen zij miljoenen euro’s aan omzet mis.
Turks.nl Redactie

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction. Ahmed Ait Moha, senior research consultant bij Motivaction, licht dit toe.

Volgens dit onderzoek spelen de supermarkten niet in op de behoeften van de steeds groter wordende groep allochtonen. “Turken en Marokkanen kopen de helft van de boodschappen buiten de supermarkt om, bijvoorbeeld in etnische winkels of op de markt” geeft Ahmed aan. “Bij Surinamers is dat percentage 25 procent en bij Polen zelfs 75 procent”, vervolgt hij. Al deze aankopen bij elkaar opgeteld zouden volgens hem een miljoenenmarkt vertegenwoordigen.

Eén van de redenen voor dit koopgedrag onder allochtonen is volgens Ahmed Ait Moha te wijten aan “de mismatch tussen vraag en aanbod”. Nieuwe Nederlanders (zo noemt Ahmed de allochtonen) komen volgens hem bij de gerenommeerde supermarkten zoals Albert Heijn, Dirk van den Broek en Jumbo onvoldoende producten tegen die ze graag willen hebben. De hoekjes met tropische of buitenlandse producten in de supermarkten zijn “slechts een flauwe afspiegeling van het aanbod in de etnische winkels”.

Als tweede reden noemt Ahmed het gebrek aan voldoende kennis over de behoefte bij Nieuwe Nederlanders. “Als ik een versafdeling oploop, zie ik als eerste groenten of fruit in krimpverpakkingen.” zegt hij. Iets wat Turken en Marokkanen volgens hem niet willen, want zij willen “verse producten ruiken en ervaren.”

Turks.nl / Halim Gökduman