Theeverkoper haalt 50% meer omzet dankzij WhatsApp

Technologie verandert ook de traditionele Turkse beroepen. Een theeverkoper die zijn beroep al sinds 15 jaar beoefent, zag zijn omzet met 50% stijgen toen hij WhatsApp inzette om bestellingen te ontvangen.
Turks.nl Redactie

In Turkije is het gebruikelijk dat koffiehuisjes communiceren met een soort intercom met lokale winkels en ondernemers. Thee valt niet weg te denken uit de Turkse winkelstraat: Waar je ook komt, krijg je een gratis glaasje thee aangeboden. Turkije is dan ook het land waar de meeste thee wordt benut.

Het onderhouden van de intercom werd te prijzig voor Ali Kazim, de theeverkoper van een lokale winkelstraat in Yalova. Hij zag dat smartphones steeds populairder werden in zijn omgeving, waarop hij bij het idee kwam om WhatsApp in te zetten. Dat zorgde voor een boost in aantal bestellingen uit de buurt.

Hij hoeft zijn intercom-netwerk niet meer uit te breiden en is het nu ook veel gemakkelijker om bestellingen aan te nemen. Winkels die geen verbinding hadden met Ali, moesten hun thee bestellen bij een winkel verderop. Dat hoeft nu niet meer.

Toch hadden sommige oudere klanten van Ali moeite. Hij ging persoonlijk bij ze langs om uit te leggen hoe WhatsApp werkt. Nu zijn zij ook erg tevreden met de app, zegt Ali tegen Anadolu Agency.