Turks.nl

Fatale rage in Turkije: aanstekergas snuiven

busra

De 14-jarige scholiere uit Bursa (foto) had het gas een avond eerder met vriendinnen met wie ze ‘huiswerk ging maken’ gesnoven.

De volgende ochtend lag ze dood in bed. Zo meldt BNDeStem.nl.

Een maand geleden raakten tien jongeren in een leeg pand in de noordwestelijke stad Tekirdag gewond, nadat een aantal aanstekers was ontploft. De groep was bij elkaar om aanstekergas te snuiven.

Eerder deze zomer overleed ook een vijftienjarige jongen in Izmir en een leeftijdsgenoot in Canakkale na het snuiven van dit gas. Ook de 14-jarige Hakan Ülker uit Istanbul inhaleerde te veel gas en overleed begin deze maand.

Hij speelde het zogenoemde ‘flauwvalspel’: zoveel gas inhaleren tot je flauwvalt, om daarna te hallucineren. Een spel dat via filmpjes op internet wordt uitgelegd. Hakan werd alleen niet meer wakker. Psychiater Ayhan Akcan: “Het butaangas in aanstekers tast hart, longen en hersenen aan en kan meteen de dood tot gevolg hebben.” De populariteit van gassnuiven is volgens hem makkelijk te verklaren. “Aanstekers zijn goedkoop en overal verkrijgbaar. Vooral straatkinderen en jongeren die thuis problemen hebben gebruiken het, om even alles te vergeten.”

Turks.nl Redactie

Volg Turks.nl